Stapsgewijs weer naar school

Roos zat in groep 8 toen ze steeds meer moeite kreeg met naar school gaan. In het Weer naar school-programma van Accare maakte ze samen met haar ouders, begeleiders en school een concreet stappenplan. “Er was een klik en het hele systeem werkte goed”, vertelt haar moeder Wendy. “Ik ben dankbaar dat we dit programma zijn tegengekomen.”


Roos had buikpijn, hoofdpijn. Elke keer was er weer iets, waardoor ze niet naar school wilde”, vertelt Wendy. “Het was steeds een enorm gevecht. Ze werd niet gepest, dat wisten we zeker. De enige oorzaak die we konden bedenken, is dat ze tijdens een volleybaltraining in de sporthal opeens uit het niets heeft overgegeven waar iedereen bij was. Ze realiseerde zich dat je zomaar opeens ziek kunt worden en dus thuis het veiligst bent. We hebben op vele plaatsen hulp gezocht. Bij de jeugdarts, de huisarts, EMDR-therapie, het ziekenhuis om de buikpijn te onderzoeken, de psycholoog, maar eigenlijk leidde het allemaal nergens toe.”

Klik

Na de zomervakantie ging Roos naar de middelbare school. Wendy: “In de zomervakantie hadden we een gezellig kind, niks mee aan de hand. Maar de eerste schooldag was een drama. De jeugdarts van de nieuwe school begon toen over het programma Weer naar school van Accare. We konden redelijk vlot terecht en hadden een intake met Diane, Sigrid en Reinier, die elk vanuit hun eigen discipline meedachten. Diane zei: ‘Nou Roos, dit is je zoveelste intake. Je zult er wel helemaal klaar mee zijn, of niet?’ Dat zorgde meteen voor een klik en vertrouwen. Dit was de eerste intake waarin Roos echt centraal stond.”

Stappenplan

“Roos moest zelf de stappen zetten, dat was duidelijk, en wij waren er om haar te ondersteunen”, vertelt Wendy. “Om haar angst aan te pakken, heeft ze het programma Denken, Durven, Doen doorlopen. Hierin heeft ze verschil geleerd tussen irreële en reële angsten. Daarnaast hebben we samen een stappenplan opgesteld, dat Roos heeft goedgekeurd. Hierin stond een vaste datum waarop ze weer naar school zou gaan. Maar de avond ervoor sloeg de paniek toe en die ochtend lukte het me niet om haar naar school te krijgen. Volgens afspraak heb ik meteen Accare gebeld. Sigrid heeft met Roos gepraat en is met haar mee naar school gegaan. Een uur later belde ze op: ‘Ze zit in de klas.’ Ongelooflijk!”

Samen

“Sindsdien is het bergopwaarts gegaan, met wat ups en downs, en Roos gaat nu weer gewoon naar school. Het mooie van deze aanpak is, dat je het samen doet. Lukte het ons niet, dan stonden haar begeleiders klaar. Ook de bijdrage van school was belangrijk. Leerkrachten waren op de hoogte en wisten of ze haar een beurt konden geven of met rust moesten laten. Vriendinnetjes in de klas werden ingeschakeld om Roos te helpen. Het hele systeem werkte gewoon goed. Dankzij dit programma gaat Roos weer met plezier naar school.”

In verband met privacy zijn namen en foto gefingeerd. 

 

OudertrainingWachttijdenOnline zelfhulp