Ouders en kinderen over hun ervaringen met druk gedrag

In de afgelopen drie weken waren er in Utrecht twee bijeenkomsten voor ervaringsdeskundigen op het gebied van druk gedrag en ADHD. Deze werden georganiseerd door de Academische Werkplaats voor ADHD en Druk Gedrag, die tot doel heeft om de hulp voor kinderen met druk gedrag en ADHD te verbeteren. En daarvoor is participatie van ouders en kinderen essentieel, want alleen dan weet je wat er speelt bij de ervaringsdeskundigen zelf!

De eerste bijeenkomst op vrijdag 21 september was bij Stichting Al Amal in Utrecht, die de participatie van gezinnen, moeders en jeugd wil bevorderen. Zaterdag 6 oktober was een tweede bijeenkomst, waarbij ouders én kinderen met druk/afgeleid gedrag bij elkaar kwamen om ervaringen uit te wisselen. Ouders en kinderen gingen apart aan de slag. De ouders gingen met elkaar in gesprek en beantwoordden vragen van experts. De kinderen kregen een vlogcursus, waarna ze zelf ook aan de slag gingen met vloggen. Op deze creatieve manier kregen de kinderen de gelegenheid om hun eigen verhaal op een manier te vertellen die bij hen past.

Ouders met elkaar in gesprek

Na een voorstelrondje waarin ouders vertelden over hun persoonlijke ervaringen en worstelingen, beantwoordden ouders enkele vragen die experts van de themagroepen van tevoren hadden samengesteld. Waaronder: Waar loop je tegenaan in de hulpverlening? Hoe is de samenwerking met school? Waar loop je thuis in de opvoeding tegenaan en waar geniet je juist heel erg van?

De verhalen van de ouders van beide bijeenkomsten vertoonden veel overeenkomsten. Hoewel bepaalde basisinformatie over wat ADHD is vaak wel bekend is, is een deel van de ouders kritisch over de noodzaak van een diagnose ADHD. Is die diagnose echt nodig of kan ik de noodzakelijke hulp voor mijn kind ook krijgen als deze diagnose er niet is? Meer informatie over uitgestelde diagnoses en de (on)omkeerbaarheid ervan is welkom, alsook informatie over de mogelijkheid om kinderen weer van speciaal onderwijs op regulier onderwijs te krijgen. Ook is er vaak frustratie over de samenwerking met school. Veel ouders voelen zich niet echt gehoord en dikwijls onder druk gezet om hun kind op ADHD te laten testen, medicatie te gaan gebruiken of om hun kind naar een SBO-school te sturen. Overigens noemen verschillende ouders ook positieve ervaringen met individuele leerkrachten. Vooral leerkrachten worden geprezen die goed weten te luisteren naar een kind, oog hebben voor de individuele behoeften van hun leerlingen, en de tijd nemen om regelmatig met ouders en kind te praten.

Thuis lopen de ouders ook veelal tegen dezelfde problemen aan, zoals moeite met luisteren en gehoorzamen, veel bezig zijn op hun telefoon en veel willen gamen/computeren. Eigenlijk niet heel anders dan andere kinderen zonder druk gedrag, maar misschien hebben ze er wel net wat meer last van dan andere kinderen/pubers? Positieve eigenschappen die vaak genoemd werden, waren creatief, fantasierijk, energiek en eerlijk. 

Vloggen als uitlaatklep

De bijeenkomst van zaterdag 6 oktober startte voor kinderen met een vlogcursus. Na wat tips en trics van vlogexpert Jorinde Bosma, mochten de kinderen zelf gaan vloggen. De kinderen gingen enthousiast aan de slag. Met behulp van twee gratis apps (Quik en Hyperlapse) werd hen ook geleerd hoe ze de vlogs konden monteren. Na afloop van de bijeenkomst kregen de kinderen een tripod voor hun telefoon, zodat ze die thuis konden gebruiken om nog makkelijker vlogs te maken. Nu deze kinderen zijn ‘opgeleid’ tot vloggers, kunnen zij thuis voor het echte werk aan de slag gaan. In een vlog zullen zij vertellen over hun ervaringen rondom druk of afgeleid gedrag. 

Over de Academische Werkplaats

De Academische Werkplaats voor ADHD en Druk Gedrag is een samenwerking van Accare met de Vrije Universiteit van Amsterdam, de Rijksuniversiteit Groningen, de Hanzehogeschool Groningen en ZonMW.De academische werkplaats probeert gepaste hulp bij druk gedrag en ADHD te stimuleren door onderzoek, onderwijs, beleid en praktijk dichter bij elkaar te brengen.