Spring naar inhoud
Vertaal in:

Eetstoornissen

Er zijn verschillende eetstoornissen zoals anorexia en boulimia.

Anorexia

Je weegt minder dan bij je lengte en leeftijd past of je bent veel afgevallen. Je bent bang om dik te worden en probeert zoveel mogelijk af te vallen.

Boulimia

Je bent bang om dik te worden en probeert zoveel mogelijk af te vallen. Streng lijnen en eetbuien wisselen zich bij jou af. Na een eetbui geef je over en/of beweeg je veel. 

Eetbuistoornis

Je hebt regelmatig last eetbuien en meestal is je gewicht daardoor te hoog. De eetbuien kunnen je bijvoorbeeld helpen om met lastige gevoelens om te gaan.

Ander(s) ongespecificeerde eetstoornis

Het kan ook zijn dat je een eetstoornis hebt die niet precies in een van de hokjes valt maar er wel op lijkt. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je veel bent afgevallen en erg bang bent om aan te komen, maar dat je geen ondergewicht hebt. Of dat je wel eetbuien hebt, maar minder dan bij boulimia voorkomen. Ook dan kunnen we je hulp bieden.

Onderzoek

Je hebt eerst een gesprek samen met je ouders/verzorgers en twee behandelaren. Daarna volgt er een gesprek met alleen jou waarin je veel vragen krijgt over voeding, lichaamsvormen en gewicht en hoe jij hier over denkt en mee om gaat. Dit doen we door middel van een interview, de ‘EDE’. Dit gesprek duurt ongeveer 1,5 uur. Je ouders hebben een gesprek over jullie gezin en hoe jij bent opgegroeid en of er andere dingen zijn die je lastig vindt.

Behandeling

Na het onderzoek bekijken we welke behandeling jou en je ouders het beste kan helpen. We werken met behandelingen waarvan we weten door wetenschappelijk onderzoek en ervaring dat veel kinderen en jongeren hierdoor herstellen.

  • Family Based Treatment (FBT): 

Dit is een behandeling die je ouders helpt om jou te laten herstellen van een eetstoornis. Deze behandeling bestaat uit verschillende fases waarin eerst je ouders veel verantwoordelijkheid hebben en jij dat steeds meer krijgt.

  • Cognitieve gedragstherapie (CGT): 

Bij CGT voor eetstoornissen (ook veel CGT-E genoemd), zoeken we samen uit waarom je een eetstoornis hebt en leer je je eetstoornis begrijpen. Samen zoeken we naar oplossingen om ervan te herstellen. Je werkt aan een voldoende en gevarieerd eetpatroon zonder eetbuien en strenge eetregels. Ook ga je aan de slag met het bereiken van een positief en realistisch lichaams- en zelfbeeld. Vaak maken we ook gebruik van Smaakk!!, dit is een online behandelprogramma waarin je kunt werken tijdens de behandeling. Je ouders kunnen ouderbegeleiding krijgen zodat ze jou thuis goed kunnen ondersteunen bij de behandeling. Dan komt er bijvoorbeeld een behandelaar meerdere keren per week bij jullie thuis. 

  • Intensieve gezinstherapie (IGT): 

Jij en ouders starten aan het begin van de behandeling in deze groep, bestaande uit maximaal 5 deelnemers en hun ouder(s). Deze groep komt een week lang iedere dag bij elkaar samen op onze locatie in Smilde. Jullie leren meer over eetstoornissen en hoe jullie samen kunnen werken aan herstel. Zo doen jullie de maaltijden samen en worden verschillende oefeningen geboden, bijvoorbeeld op het gebied van communicatie en vertrouwen. Na deze week is er een aantal terugkomdagen. Met het volgen van deze groep heb je een goede basis gelegd voor het vervolg van je behandeling.